Někteří členové
fotoklubu R9 navštívili výstavu černobílých fotografií s rozsáhlého projektu
světoznámého brazilského fotografa Sebastiana Salgada.
Výstava putuje ve čtyřech rekonstuovaných vagónech Českých drah. Popravdě,
od mamutu typu ČD bych takový počin ani nečekal a tímto se jim omlouvám. Běžnější
je spíš slyšet o stávce než o tvořivém přístupu. Pořádající Leica gallery
dostala výpověď z prostor pod Pražským hradem a toto je opravdu skvělý způsob,
jak přiblížit nejen fotografům opravdu famózní dílo. Navíc výstavu navštíví
spousta diváků, kteří by do Prahovic nejeli - je to prostě dost daleko. Od
nás 350+350 = moc kilometrů. Takhle si výstava zajela za diváky. Nápad opravdu
výborný, ale asi ojedinělý.
V rozhovoru zveřejněném v Respektu č.19 uvádí sám autor spoustu zajímavých údajů - člověk se z nich může i poučit:
K tématu
Sebastia přivedl pocit, že končí jedna éra průmyslové revoluce, dělníky nahrazují
roboty a autor chtěl zaznamenat původní způsob výroby, který mizí. Staré výrobní
postupy se stěhují do zemí "druhého" a "třetího" světa.
A proto Sebastiao cestuje za nimi.
Z toho plyne: Za tématem se cestuje a to i dost daleko.
Jak dlouho
projekt vznikal?
6 let ve 25 zemích. Od Francie a Británie, přes Sicílii třeba do Ruska, Brazílie,
Indie.
Z toho plyne: Pořádná věc nevznikne hned a musí se asi i dost plánovat.
Sebastiao
je vzděláním ekonom a to mu pomohlo orintovat se v souvislostech (ekonomika
zemí s jejími vazbami, sociologie, vztahy bývalých kolonií apod.). Z pozice
mezinárodního ekonoma emigrova se svou ženoui na protest proti brazilské diktatuře
a octli se v Paříži a později v Londýně. Až tady ve svých 29 letech začal
fotografovat.
A opět: Vzdělání je deviza vždy a dá se uplatnit i ve zcela jiném
oboru činnosti.
Na výstavě byly prezentovány fascinující velkoplošné černobílé fotografie (cca 40x60 - 70x100 cm) z lokalit, které řada z nás nenavštíví (Barma - sběr čaje, Indie - kopání 300 km zavlažovacího kanálu motykami a odnášení zeminy na hlavách žen, těžba uhlí v Indii, ale stejně tak kopání eutoatlantického tunelu, lov tuňáků ve středomoří, či neskutečně bizardní mraveniště 50 000 dělníků v jedné velké díře, pardon, povrchovém zlatém dole Serra Peladav Brazílii).
Je třeba říct, že všechny tyto silné fotografie byly přitom velmi lidské a nikdy neurážejí ony workers. Je zde řada portrétů, které jsou spíše oslavou lidské činnosti.
Salgado svými projekty nejde jenom za prvoplánovým efektem, ale snaží se svými snímky pomoci lidem "pochopit, co se na planetě děje".
V článku je řada silných míst:
Změnil
jste názor na lidskou povahu?
Změnil jsem názor na evoluci. Dříve jsem si myslel, že vývoj jde
vždy k lepšímu. Teď vím, že evoluce může směřovat kamkoliv. Můžeme kráčet
ke konci lidského druhu. Ne, že bych nevěřil v existenci řešení. Pokud dokážeme
dospět k poznání, že jsme v ohrožení a musíme jednat jinak, máme dostatek
zdrojů, zkušeností a technických prostředků, abychom problémy vyřešili. Otazkou
zůstává, zda jsme schopni pochopit, co se nám děje.
O
novém projektu "Genesis":
"Doufám, že se mi podaří ukázat, že ještě pořád žijeme v kontaktu s původním
počátkem".
"Fotografoval jsem dlouho lidi, kteří migrují, kteří bojují o přežití.
Teď chci zachytit planetu, na níž žijeme. Ten projekt bude trvat osum nebo
deset let. Je pravděpodobně můj poslední, budu-li dost zdravý na to , abych
ho dokončil.
Velký zážitek, alespoň pro mne. A nebylo to jenom o nějaké exibici fotek.